Efektivní správa školních zařízení přes cloud s Microsoft Intune

Základní škola v Mirošovicích u Prahy pro 1. stupeň (malotřídka) se potýkala s problémy správy svých zařízení. Často docházelo k tzv. hurá akci, kdy obětavý rodič přiložil ruku k dílu a „nějak“ zařízení nastavil. Pomoc malé základní škole se správou je chvályhodná, ale postrádá systémové ukotvení a potřebnou odbornou podporu..

Schools
General

Základní škola v Mirošovicích u Prahy pro 1. stupeň (malotřídka) se potýkala s problémy správy svých zařízení. Často docházelo k tzv. hurá akci, kdy obětavý rodič přiložil ruku k dílu a „nějak“ zařízení nastavil. Pomoc malé základní škole se správou je chvályhodná, ale postrádá systémové ukotvení a potřebnou odbornou podporu.. Protože má naše společnost rodinné vazby na obec Mirošovice, domluvili jsme se s paní ředitelkou, že budeme zajišťovat své služby za malý finanční příspěvek na profesionální úrovni. A tak kdykoliv je potřeba vyřešit záležitosti ohledně školního webu nebo cokoliv jiného z IT, má paní ředitelka přímou linku na nás a už nemusí přemlouvat ochotné rodiče na výpomoc.

Výzvy

Vzhledem k tomu, že škola sídlí mimo Prahu, bylo pro nás výzvou zajistit kontinuální činnosti ve správě IT, a to především v začátcích, než si všichni zvyknou na nové prostředí a jiný styl práce. 

Součástí tzv. on-boardingu zákazníka bylo potřeba provést komplexní analýzu všech prostředků a navrhnout jednoduché, bezpečné a systémové řešení – tedy nahradit všechna výchozí nastavení zařízení a vytvořit profesionální systémové řešení.

Cíle

  1. Zajistit pravidelnou podporu pro ZŠ Mirošovice, a to především online formou, vzhledem k povaze sídla školy mimo Prahu.
  2. Provést komplexní analýzu aktuálního stavu a eliminovat zásahy, které nebyly provedeny odborně, tedy vytvořit systémové řešení.

Řešení

Při naší analýze jsme zjistili, že stav techniky není tak špatný, jak jsme očekávali. Zařízení, která využívají učitelé k výuce, jsou moderní a výkonově nadčasová. Ovšem kvalita správy po softwarové stránce byla žalostní. Učitelé používali jeden sdílený lokální účet, vlastní freemailové účty (seznam.cz, gmail.com aj.) pro komunikaci s rodiči a jiné pracovní záležitosti a neexistovala žádná rozdělená oprávnění.

Pro školu jsme zdarma zařídili Google Workspace, aby mohla využívat profesionální cloudové řešení pro emaily, sdílení dat a kalendáře akcí. Nicméně naší hlavní prioritou bylo řešení správy všech zařízení ve škole. Proto jsme se rozhodli vytvořit nový tenant v Microsoft Azure a investovat do licencí Microsoft Office A3, přičemž škola platí pouze za každého kmenové zaměstnance a žáci mají licence k dispozici zdarma.

Dále jsme přistoupili k nastavení celého tenantu školy, především EntraID a Microsoft Intune, skrze který probíhá veškerá správa školních zařízení bez nutnosti fyzické přítomnosti technika na místě. Zařízení jsou automaticky konfigurována pomocí služby Autopilot, a tedy i v případě nákupu nového zařízení není třeba, aby technik musel přijet na místo, ale stačí připojení k internetu a nové zařízení se nám automaticky nakonfiguruje dle nastavených pravidel.

Uživatelé tak mohou na školních zařízeních (PC, notebooky, tablety) využívat doménové účty z Microsoft Azure, resp. EntraID. Již nesdílejí svá data s ostatními uživateli a data jsou synchronizována přes cloud. Mají po ruce vždy jen to, co potřebují, a to nejen na školních zařízeních, ale i doma. 

Účty jsou samozřejmě chráněny vícefaktorovou autentizací s možností passwordless funkce (není třeba zadávat heslo a ověření projde přes aplikaci v mobilním zařízení), a tak i rodiče mohou být v klidu, protože nejsou ohrožena citlivá data jejich potomků.

Výsledek

Díky zvolenému řešení nového tenantu v Microsoft Azure a licencím Microsoft Office 365 A3 jsme docílili pohodlné a efektivní správy školních zařízení, ke kterým není třeba fyzická přítomnost technika. Proto v naší podpoře nevznikají zbytečné prodlevy a vše můžeme řešit okamžitě přes cloud. Ve výjimečných případech však není problém, aby technik přijel k zákazníkovi osobně.

Na portálu Intune máme detailní přehled o tom, co se na všech typech zařízení děje, můžeme okamžitě provádět úpravy přes různá nastavení, skripty a konfigurační šablony.

Škola platí licence A3 pouze za kmenové zaměstnance, ale díky výhodnému programu od Microsoftu mají k dispozici licence i žáci, a to zcela zdarma. Žáci mohou licence využít až na 5 svých domácích zařízení, stačí se jen přihlásit dle návodu, který je personalizován pro každého žáka, resp. jeho rodiče.

Závěr

Spolupráce se školou probíhá již několik let a vzájemná přátelská atmosféra nás nikdy nepřestává fascinovat. Jsme rádi, že můžeme paní ředitelce a všem učitelům i žákům pomoci, aby měli kvalitní, intuitivní a bezpečné prostředí, aby se mohli soustředit jen na to, co je jejich cílem – kvalitní vzdělání a výchova.

Pokud i vy hledáte řešení, které usnadní práci vašim kolegům, zvýší dostupnost prostředků přes cloud a zrychlí technickou podporu, neváhejte nás kontaktovat. Rádi vám nabídneme taková řešení, která budou vyhovovat vašim požadavkům.

Další příběhy

Podívejte se, jak jsme pomohli dalším školám.

How Microsoft 365 simplified the work of a small accounting firm

Small and medium-sized businesses are often looking for a simple and secure solution for central document management and communication. Microsoft 365 Business Premium enabled a small accounting firm with four employees to fully digitize processes - from invoices and documents to internal communications - while ensuring data security and clear access control.

View story

Managing user accounts and company devices from the cloud and employee lifecycle

The Tokyo-based global software firm planned its structural changes with access to the global market. This also meant major changes in many areas of the company's management. One of these was controlling user access and gaining a simple overview of which employee had what permissions and which applications they could access.

View story